Ben jij soms ook zó moe?

Ben jij soms ook zó moe?

Heb je ook van die weken dat je zo vreselijk moe bent en je jezelf door de dag heen moet slepen? Je laptop openslaan, een wasje draaien of een boodschap doen is dan al te veel? Hoe kom je toch zo ontzettend moe?

Goede vraag! Waarschijnlijk heb je weinig slaap gehad, maar het is belangrijk eerst een en ander uit te sluiten. Neem je medicijnen eens onder de loep of vraag de huisarts naar een totaal bloedbeeld. Wie weet heb je de ziekte van Pfeiffer, zit er ergens een ontsteking of heb je bijvoorbeeld diabetes. Allemaal zaken die slopend voor je kunnen zijn.

Tips voor een betere nachtrust
De kans dat je vermoeidheid met te weinig slaap te maken heeft, is groot. Jij bent er misschien aan gewend om laat naar bed te gaan of vaak wakker te worden, maar als de oververmoeidheid zich opstapelt, krijg je te maken met de consequenties. Je concentratie wordt minder en op een gegeven moment wordt álles je te veel. Slecht slapen maakt meer kapot dan je lief is, dus zorg voor voldoende nachtrust. Hoe? Een paar voor de hand liggende, maar belangrijke tips voor een betere nachtrust.

De top 5 voor een betere nachtrust

  • Drink ’s avonds na 18.00 uur geen koffie meer.
  • Kijk niet net voor het slapen op je telefoon.
  • Stop met die verslavende Netflixseries voordat je naar bed gaat.
  • Beweeg overdag voldoende en zorg dat je buiten komt.
  • Blijf ik een goed dag-nachtritme. 

Ongemerkt wakker zijn
Helpt deze top 5 je niet? Zoek dan verder. Wist je bijvoorbeeld dat je zelf het idee kunt hebben dat je goede nachten maakt, maar dat dit helemaal niet het geval is. Slaapapneu heb je vaak ongemerkt. Je wordt (vanwege ademhalingstops) een aantal keer per nacht uit je diepe slaap gehaald, zonder dat je je hier bewust van bent. Slaapapneu wordt niet voor niets een sluipmoordenaar genoemd, want structureel te weinig slaap, leidt vaak tot hart- en vaatziekten. Vraag je huisarts om apneu uit te sluiten.

Spanningen op het werk?
Het zou ook heel goed kunnen dat je een voedselintolerantie hebt. Bij een allergie reageert je lichaam direct en ben je er snel achter welk voedsel je slecht verdraagt. Een intolerantie daarentegen kun je jarenlang hebben zonder dat je je hier bewust van bent. Schrijf eens op wat je gegeten hebt als je moe bent overdag. Noteer ook direct wat je die dag hebt meegemaakt. Heb je het op je werk nog naar je zin of zijn er te veel spanningen? Waak voor een burn-out. Een op de 6 werknemers heeft hier namelijk last van. Daarom delen we graag onze top 10 op een burn-out te voorkomen.

Afvalstoffen opruimen
Mocht je overwegen om een glaasje alcohol te nemen voor een goede nachtrust… zo’n slaapmutsje werkt averechts. Je valt er misschien snel door in slaap, maar vaak ben je ook snel weer wakker en zie dan nog maar eens de slaap te vatten. Je kunt beter een glas water pakken. Dat hydrateert en ruimt afvalstoffen op. Dat roken zorgt voor giftige stoffen in je bloed die je moe maken, hoeven we niet uit te leggen. 

Bruisend privéleven
Kortom: zoek uit waarom je zo moe bent. Een dagje kan dit altijd, maar een gezond mens zou de hele dag genoeg energie moeten hebben om te werken en daarnaast nog van een bruisend privéleven te genieten.

Geen Commentaar

Sorry, het reactieformulier is gesloten op dit moment.