02 juni 2021

Coaching en training in coronatijd. Werkt dat?

Vragen?

Heb je vragen? Je kunt contact opnemen met een van onze medewerkers

Veel contacten die we het afgelopen jaar hebben gehad, zijn digitaal. Via Teams of Google Meet. Zelfs individuele begeleidingstrajecten en groepssollicitatietrainingen vinden noodgedwongen online plaats. Maar werkt dit wel? Re-integratie consulent bij FourstaR Marjolein Baars zweert erbij en de meeste van haar klanten en collega’s ook. 

“Al het begin is moeilijk, maar online begeleiding werkt boven verwachting goed. Zelfs als je mensen nog nooit eerder hebt gezien, ontstaat er al snel een verbinding. Een connectie die belangrijk is om iemand goed te kunnen begeleiden. Ik had dit aan het begin van corona zeker niet verwacht,” geeft Marjolein toe. “Soms coach ik iemand al een jaar, maar heb ik diegene nog nooit in het echt gezien. Laatst moest ik zelfs best diep nadenken of ik een cliënt al eens in real-life gezien had. Het voelt zo vertrouwd om elkaar via de laptop ‘te ontmoeten’.”

Online re-integratie traject
In het begin is een re-integratietraject altijd even aftasten. Mensen zitten vaak niet op een re-integratieconsulent te wachten. Marjolein weet: “Ze denken dat ik ze kom pushen om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Het kost tijd om uit te leggen wat ik kom doen. Als ze eenmaal doorhebben dat ik ze enkel komen helpen, is het online niet anders dan offline. Dat is ook wat ik vaak terugkrijg van mensen.”

Koekje bij de koffie
De cliënt voelt zich tijdens een online meeting vertrouwd in de eigen omgeving en hoeft nergens heen te reizen. Dat betekent geen files checken, niet de weg zoeken en uitvogelen hoe laat het vertrek is. Nu gaat een cliënt op de afgesproken tijd achter de laptop zitten en that’s it! “Vooral voor de minder mobiele mensen komt een online begeleiding of training natuurlijk heel goed van pas. Als we een cliënt voorheen thuis bezochten tijdens een coachings- of een re-integratietraject hadden mensen het gevoel dat ze extra moesten opruimen of een koekje in huis moesten halen. Die druk voelen ze online niet.”

Beeld is nodig
Natuurlijk heb je mensen die ondanks de pandemie liever face-to-face in gesprek gaan. “Dat regelen we dan natuurlijk ook op een veilige manier. Samen in een praktisch leeg kantoor of wandelend door het bos. Ik tref ook mensen die liever over de telefoon spreken omdat ze niet zo handig zijn met de laptop. Ook dat kan, maar ik merk dat beeld nodig is om de connectie met mensen te maken. Meestal schakelen we dan over naar videobellen via Whatsapp.” 

Online sollicitatietrainingen
“Waar er aan de ene kant een fysieke afstand is, lees ik online veel beter de gezichten af. Het voelt wellicht beschermd achter een scherm, maar je ziet direct als iemand even wegkijkt of zich onzeker voelt.” Dat is de reden dat er bij online groepstrainingen maximaal acht mensen tegelijk in een training zitten. “Je ziet in een online groepsbijeenkomst niemand continu vol in beeld, dus met meer dan acht cursisten in een afspraak is de kans aanwezig dat de cursusleider het overzicht verliest. Bovendien willen we mensen tijdens een sollicitatietraining, gesprekstrainingen of LinkedIntraining natuurlijk de aandacht geven die ze verdienen.”

vorig artikel
volgend artikel

meer nieuws van Fourstar

De regio’s en teams van FourstaR

De teams van FourstaR zitten verspreid over heel Nederland. Benieuwd waar wij allemaal zitten?

De unieke werkwijze van FourstaR

FourstaR is gespecialiseerd in begeleiding en biedt maatwerk tijdens ieder traject. Lees hier meer!

Nieuwsgierig
geworden?

FourstaR levert maatwerk en kan indien nodig diverse diensten inzetten om uw werknemers of verzekerde succesvol te begeleiden. Nieuwsgierig?

“We zien re-integratie als ‘werken met mensen door mensen’. Omdat we geloven dat er een plek is op de arbeidsmarkt voor iedereen in Nederland. Dat is onze drijfveer.”

Serena Praet - Directeur FourstaR

Fourstar werkt trots samen met: