Math van FourstaR: “We doen zoveel meer dan een re-integratietraject begeleiden!”

Math van FourstaR: “We doen zoveel meer dan een re-integratietraject begeleiden!”

Math Swillens zet zich al 18 jaar vol overgave in voor FourstaR. Hij zit vol succesverhalen over eerste spoor- ontwikkel- en coachingstrajecten. Zo herinnert hij zich nog een klantenservice medewerkster die vanuit een burn-out het arbeidsproces terug in kwam. We noemen haar even Eva. 

Eva voelde zich in een keurslijf geduwd door haar werkgever. Math denkt terug: “Ik ging met haar aan de slag in een coachingstraject. Samen onderzochten we wat nu eigenlijk haar rol was binnen haar functie. En wat ze zichzelf oplegde. Alleen al door deze gesprekken voelde Eva zich veel meer ontspannen. Ik leerde haar dat een werkgever kaders oplegt, maar dat die kunnen veranderen. Dat het aan haar is of die kaders voor haar oké zijn of niet. Na ons gesprek ontdekte Eva dat 85% van haar functie eigenlijk best leuk is. Dat vond ze voldoende om terug te keren in haar functie.”

Naar ander werk begeleiden
Na 2 jaar ging het na een reorganisatie toch weer mis. Eva zocht contact met Math en vertelde dat ze terug had gepakt op wat hij haar eerder leerde. Waar ze 3 jaar geleden in de slachtofferrol zou gaan zitten, nam ze nu de regie in eigen hand. “Ze gaf duidelijk aan dat dit niet is wat ze wilde en dat ze heel graag naar ander werk begeleid wilde worden. Geweldig dat onze gesprekken zo goed zijn blijven hangen.” 

Tax pas halen
Een ander mooi voorbeeld dat Math vertelt gaat over Rianne. Een vrouw die na ziekte aangepast werk moest gaan doen bij haar werkgever. “Dat zag ze niet zitten. Het liefst zou Rianne op de taxi gaan rijden, maar ze was in de veronderstelling dat dit niet haalbaar was. Haar werkgever wilde namelijk niet meebetalen.” Math liet Rianne inzien dat er meer wegen naar Rome leiden. “Ik tipte haar om uit te zoeken of ze geschikt was voor taxiwerk en stelde voor dat zou uitzoeken wat het kost om haar taxipas te gaan halen. Samen zochten we een paar taxibedrijven op waar ze kon solliciteren. Naar aanleiding daarvan sprak Rianne met het taxibedrijf af dat deze haar pas zou betalen als ze anderhalf jaar zou aanblijven. Ze zocht laatst na twee jaar weer contact met me om te vertellen dat ze het nog steeds enorm naar haar zin heeft. Daar doe je het voor.”

Vrijwilliger
Het laatste mooie coachingsverhaal van Math gaat over Chantal die hij ontmoette via het UWV. “Chantal durfde niet naar buiten. Na 3 gesprekken over hoe reëel haar angsten zijn en waar die vandaan komen, zag ik Chantal weer na een paar weken. Ik moest 2 keer kijken: ze had zich opgemaakt, was naar de kapper geweest en was 5 kilo afgevallen. Ze had naar aanleiding van onze gesprekken besloten dat ze zich niet langer liet leiden door angst. Het was te hoog gegrepen om Chantal naar betaald werk te krijgen, maar ik heb haar wel uit haar isolement gekregen en kunnen plaatsen bij een vrijwilligersbureau waar ze eenzame mensen bezoekt,” vertelt Math trots.

Door de poort
Dit laatste voorbeeld geeft aan dat re-integratieconsulent zoveel meer doen dan alleen werknemers plaatsen na een re-integratietraject. FourstaR speelt een belangrijke rol in de ondersteuning om goed ‘door de poort’ te komen. Math legt uit: “Dat betekent een goed dossier opbouwen dat voldoet aan de eisen van de Wet verbetering poortwachter. Zodat je succesvol een WIA-aanvraag kunt doen. Het is belangrijk om mensen die niet meer terug kunnen naar hun eigen werkplek of überhaupt niet meer in staat zijn om te werken te helpen in het acceptatieproces. We gaan voor het best haalbare resultaat en dat is niet per definitie (betaald) werk.”

Geen Commentaar

Sorry, het reactieformulier is gesloten op dit moment.