Toeleiding/Overbruggingstraject

Het doel van het toeleiding/ overbruggingstraject is de toeleiding van de cliënt naar de meest passende hulpverleningsinstantie (bijvoorbeeld een GGZ instelling of schuldhulpverlening) en het aanbieden van de gewenste overbruggingszorg indien er sprake is van een wachtlijst bij de instantie waar de cliënt naartoe geleid wordt.

Indien vastgesteld wordt, tijdens een inventariserend intakegesprek of aan de hand van een Psycho Diagnostisch Onderzoek, dat cliënt toegeleid dient te worden naar een andere hulpverleningsinstantie, zal dit met zowel cliënt als met de opdrachtgever besproken worden. Indien het toeleiding/ overbruggingstraject ingezet gaat worden, zal samen met cliënt en opdrachtgever vastgesteld worden op welke manier dit traject aangepakt zal gaan worden.

De aanpak van het toeleiding/ overbruggingstraject zal erop gericht zijn om:

  • De cliënt bewust te maken van de ernst van bepaalde problematiek
  • De cliënt ontvankelijk te maken voor toeleiding naar de meest passende hulpverleningsinstantie
  • Om de cliënt te helpen om de (voor cliënt vaak onbekende) wegen te bewandelen om zo spoedig mogelijk bij de juiste hulpverleningsinstantie terecht te komen. Hiertoe kan de begeleider, met goedkeuring van de cliënt, intercollegiaal overleg voeren met bijvoorbeeld de huisarts, eventuele andere specialisten en de begeleider van de instantie waar de cliënt naar toegeleid wordt. De mogelijkheid bestaat om de cliënt te begeleiden bij het intakegesprek, om de drempel te verlagen en de kans op participatie te verhogen

 

Indien de cliënt reeds ingeschreven staat bij de meest passende hulpverleningsinstantie en er sprake is van een wachtlijst, kan het overbruggingzorgtraject ingezet worden om de cliënt in de wachtperiode begeleiding te kunnen aanbieden. Deze begeleiding is er met name op gericht om cliënt praktische handvaten te bieden op welke manier de cliënt met zijn of haar problematiek om kan gaan tot het moment van de start van de zorg vanuit de instantie waar de cliënt ingeschreven staat. Deze aanpak zorgt ervoor dat verergering van de problematiek van de cliënt wordt voorkomen en dat deze in de wachtperiode een begeleider heeft bii wie hij/zij terecht kan met zijn of haar problematiek.

Vragen?

Heb je vragen? Je kunt contact opnemen met een van onze medewerkers

ook interessant voor Psychologische producten

waar fourstar mij ook mee kan helpen

“We zien re-integratie als ‘werken met mensen door mensen’. Omdat we geloven dat er een plek is op de arbeidsmarkt voor iedereen in Nederland. Dat is onze drijfveer.”

Serena Praet - Directeur FourstaR

Fourstar werkt trots samen met: