Blijf gezond!

Blijf gezond!

We wensen elkaar in deze tijd vooral gezondheid toe. Vanwege de omstandigheden zitten we (letterlijk) veel thuis en is sporten in clubverband niet mogelijk.

Toch is sporten belangrijk, zeker nu.

Volgens de Belgische sportarts Ruud van Thienen is sporten een van de meest efficiënte manieren om je immuunsysteem te boosten. Van Thienen. “Als je regelmatig sport kan je jouw kans op een virale luchtweginfectie met 50 procent terugdringen.”

“De meeste mensen die goed in hun vel zitten, en dus goed slapen en gezond eten, maar niet sporten, krijgen toch 3 of 4 virale  infecties per jaar. Ze zullen niet altijd doodziek zijn, maar wel verkouden bijvoorbeeld. Wie voldoende sport zal maar 1 of 2 keer per jaar zo’n infectie hebben. Dat effect is al lang bekend en geldt in het algemeen voor de meeste verkoudheids- of coronavirussen. Of dit ook voor dit specifieke nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2) geldt, is op dit moment natuurlijk nog niet met zekerheid te zeggen. Ook bij een milde infectie zien we dat sporters sneller zullen recupereren en sneller weer hun normale activiteiten kunnen oppikken.”

“Als je sport, dan gaat je hartslag omhoog en neemt de doorbloeding van weefsels toe. Zo raken de witte bloedcellen, die uiteindelijk de micro-organismen gaan aanvallen, beter ter plaatse. Ze kunnen hun job beter doen in de slijmvliezen van de wangen en de neus. En de kwaliteit van die witte bloedcellen zal ook beter zijn bij iemand die sport. Je ziet het ook bij iemand die een vaccinatie moet krijgen. Als die persoon gaat sporten in de uren voor de vaccinatie, dan gaat die door het vaccin meer antilichamen aanmaken.”

Dan rest er nog een grote vraag: hoeveel bewegen is nu genoeg bewegen? De WHO raadt aan om 150 minuten gematigd te sporten of de helft daarvan intensief.

Bron: Sporza

Geen Commentaar

Sorry, het reactieformulier is gesloten op dit moment.