Veel werknemers met corona besmet

Veel werknemers met corona besmet

Ben je ook weer thuis aan het werk? In september leek corona voor even verleden tijd. De anderhalve meter én de mondkapjesplicht waren niet langer nodig en we konden weer lekker naar kantoor. Heerlijk om elkaar weer in levenden lijve te treffen bij het koffiezetapparaat. 

Helaas liepen heel wat mensen de afgelopen maand corona op de werkvloer op. We hebben inmiddels het hoogste percentage ziekteverzuim te pakken sinds maart vorig jaar. Ook al wordt niet iedereen doodziek van een coronabesmetting, je kunt nog steeds langdurende gezondheidsgevolgen overhouden aan een COVID besmetting. Dat wil je niet!

Volgende lockdown
Het is niet voor niets dat de overheid op 6 november jl. de coronaregels weer heeft aangescherpt. Het ziet er zelfs naar uit dat er nóg strenger opgetreden gaat worden de komende dagen. Er wordt al beweerd dat we afstevenen op een volgende lockdown. 

Week van de Werkstress
Deze week is het de Week van de Werkstress. Hét moment om het onderwerp ‘stress’ serieus te nemen. Zeker als we straks dus misschien weer 100% thuis moeten werken. Hoe houd jij de balans werk-privé in evenwicht? Schakel jij echt af na werktijd of kruip jij ’s avonds nog even achter de laptop? 

Gebrek aan sociale contacten
Vanuit huis werken heeft zeker z’n voordelen, maar zorg ervoor dat je op tijd afstand neemt van de laptop. Thuiswerken geeft veel mensen het gevoel dat ze 24/7 bereikbaar moeten zijn en dat kan stress opleveren. Het helpt er niet bij dat sommige mensen zich moeten splitsen tussen werk en kleine kinderen of zich onprettig voelen doordat sociale contacten ontbreken.

Voorkom een burn-out
Natuurlijk heb je er veel voor over om corona de kop in te drukken, maar zorg dat je niet ‘thuis’ komt te zitten met een burn-out. Nu thuiswerken een structurele vorm aanneemt, kan stress te lang aanhouden met alle gevolgen van dien. Zorg dat je niet constant ‘aan’ staat en ontspan op tijd zodat je hersenen zich kunnen herstellen. Ook bij FourstaR is het advies: voorkomen is beter dan genezen.


We rijken je een aantal tips aan om verantwoord thuis te werken.  

  • Beweeg
    De benen zijn de wielen van de geest. Plan tussen de online vergaderingen een moment voor jezelf. Loop een blokje om, pak koffie of stop even een wasje in de wasmachine. 
  • Eet op tijd

Zorg dat je regelmatig en gezond eet. Pak dat half uurtje om naar de winkel te gaan en verse producten te halen. Vergeet de gezonde tussendoortjes niet. Houd je weerstand hoog. Juist nu!

  • Plan pauzes

Maak aan het begin van de dag een planning wat je tot de pauze wil doen. Maak na de lunch opnieuw een planning en spreek met jezelf af hoe laat je stopt met werken. Plan tussen iedere online vergadering een kwartiertje extra. 

  • Laat je niet storen

Zet meldingen van Whatsapp en e-mail uit zodat je niet steeds gestoord wordt in hetgeen je aan het doen bent. Schakel niet te veel van het een naar het ander: focus! 

  • Sluit je werkdag af

Zet na werktijd de laptop uit. Het liefst heb je natuurlijk een aparte werkplek, maar als je aan de keukentafel werkt, haal dan álle werkspullen uit beeld op het moment dat het privétijd is. En ga na werktijd vooral dingen doen waar je energie van krijgt (corona verantwoord natuurlijk).

  • Slaap voldoende

Stop op tijd met naar een scherm te turen, zodat je ontspannen het bed kunt opzoeken. Dus ook al zit je midden in een verslavende Netflix serie: zet dat ding op tijd uit en pak je nachtrust!

Thuiswerken en milieu
Thuiswerken is in veel gevallen intensiever dan op het werk waar je regelmatig afleiding hebt van collega’s, dus het is logisch dat je hier anders mee omgaat dan je gewend bent. Dat vraagt om een aanpassing. Vanuit huis werken is natuurlijk hartstikke goed om het virus te beteugelen. Door het gebrek aan reisbeweging is het ook goed voor het milieu. Maar doe het verstandig! 

 

Geen Commentaar

Sorry, het reactieformulier is gesloten op dit moment.